آیین نامه اجرایی امتحان شفاهی قرائت (قرآن کریم، ادعیه و نماز)
- مدیر سایت
- بازدید: ۳۰۷۵
مقدمه:
قرآن، هدیه گران بهای پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) است که برای هدایت و سعادت پیروان خویش در میان آنان بر جای نهاد. انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا کند و نفوس مصفا بشوند. مطلوب در تلاوت قرآن شریف آن است که در اعماق قلب انسان تاثیر کند و باطن انسان صورت کلام الهی گردد و از مرتبه ملکه، به مرتبه تحقق رسد.
به منظور سامان دهی قرائت صحیح طلاب مدارس علمیه تحت پوشش و ترغیب ایشان به برنامه های قرآنی و ادعیه، آیین نامه اجرایی آن، به شرح زیر تهیه و تدوین گردید:
فصل اول : تعاریف و عناوین
ماده 1) روخوانی و روانخوانی : توانایی خواندن صحیح و شمرده آیات قرآن مجید و نیز ادعیه و زیارات و قرائت نماز
ماده 2) تجوید : تلفظ حرف از مخرج آن همراه با رعایت صفات اصلی حرف و احکامی که در ترکیب با حروف دیگر در کلمات قرآن باید رعایت گردد.
ماده 3) ترتیل : خواندن قرآن به صورت منظم و شمرده که حروف و کلمات صحیح ادا شوند با رعایت حفظ محل وقف.
ماده 4) صحت قرائت نماز : خواندن نماز به صورت صحیح، شمرده و رعایت قواعد تجویدی
فصل دوم: اهداف
ماده 5) ایجاد توانایی خواندن صحیح قرآن
ماده 6) علاقه و مؤانست با قرآن
ماده 7) زمینه سازی جهت فراگیری فنون و آموزه های قرآن کریم
فصل سوم: امتحانات
ماده 8) امتحان توسط معاونت تهذیب برگزار خواهد شد.
ماده 9) نتیجه آزمون در فرم پیوستی توسط معاونت تهذیب درج و پس از امضای مدیر مدرسه و تایید نهایی به معاونت آموزش ارسال می شود تا در سیستم نجاح ثبت گردد.
ماده 10) برای پایه اول مرحله اول، پایه دوم مرحله دوم و پایه سوم مرحله سوم به شرح زیر برگزار خواهد شد:
مرحله اول: روخوانی و روانخوانی، ادعیه و زیارات از جمله : دعای توسل، زیارت عاشورا، تعقیبات نماز و ...) و قرائت نماز
مرحله دوم: تجوید، ادعیه و زیارات از جمله : (دعای ندبه، دعای کمیل، زیارت آل یاسین و ...) و قرائت نماز
مرحله سوم: ترتیل، ادعیه و زیارات از جمله : (دعای عرفه، جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی و ...) و قرائت نماز
تبصره 1: شرط ارتقا به پایه بالاتر، قبولی در کلیه عناوین در مرحله قبلی می باشد.
تبصره 2: طلاب پایه های اول و دوم که توانایی امتحان سه مرحله را در یک زمان داشته باشند، می توانند با تشخیص مدیر مدرسه و تایید معاونت تهذیب کلیه مراحل را در دو نوبت امتحان دهند.



