بسم الله و له الحمد
سلام بر همه دوستان عزیز
مبعث شریف و سال نو را تبریک عرض می کنم.
برای رفع و دفع بلاها، هم باید دعا کنیم و هم مراقبت های لازم را رعایت کنیم. یکی از شما عزیزان از بنده خواست توصیه ای ناظر به شرایط موجود داشته باشم. اطاعت می کنم و می گویم:
سفارش اول من به شما این است که وقت و عمر خود را مهم بشمارید. هر دقیقه و ثانیه که گذشت، سرمایه ای بود که از دست رفت و قابل بازگشت یا جبران نیست. این سرمایه مهم و بی نظیر را مفت و مجانی از دست ندهیم. از دست دادن سرمایه مادی حسرت آور است اما معمولا فقط موجب حسرت دنیوی است. اما از دست دادن سرمایه عمر و وقت، هم حسرت دنیوی در پی دارد و هم حسرت اخروی.
لذا تأکید و تکرار می کنم حتی یک لحظه از وقت خود را ضایع نکنید و نه تنها ضایع نکنید بلکه سعی کنید بهترین استفاده را از آن ببرید. برنامه های وقت پر کن تلویزیون برای ما و شما ساخته نشده و بدتر از آن شبکه های اجتماعی و ارسال و دریافت پیام های پوچ و بی ثمر از این طریق است. در تحف العقول از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرموده است: «اذا کان یوم القیامة لم تزُل قدما عبدٍ حتی یُسألَ عن أربع: عن عمره فیم أفناه و عن شبابه فیم أبلاه و عن ما اکتسبه من أین اکتسبه و فیم أنفق و عن حبّنا أهل البیت» (روز قیامت آدمی پا از پا بر نمی دارد مگر اینکه به ۴ سوال پاسخ دهد: عمرش را چگونه از دست داده، جوانی را چگونه گذرانده، مال را چگونه به دست آورده و چگونه خرج کرده، و از محبت اهل بیت علیهم السلام).

سفارش دوم این است که مایه ها و سرمایه های معنوی خود را با ارتباط بیشتر با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) تقویت کنید. قرائت قرآن تکلیفی مدرسه که حداقل است به هیچ وجه ترک نشود. سعی کنید در شرایط فعلی که حجم برنامه درسی کمتر است، علاوه بر اهتمام به نماز که در درجه اول اهمیت است، پنج برنامه علمی-معنوی روزانه دیگر هم داشته باشید:

۱- مراجعه به تفسیر یک یا چند آیه از قرآن مجید همراه با یادداشت نکته ها. تفسیر نمونه برای سطوح مختلف، تفسیر خوبی است
۲- مطالعه یک یا چند حدیث از کتاب الحجة در جلد اول اصول کافی و کتاب العشرة در جلد دوم آن و یادداشت نکته ها.
۳- با ادعیه مأثوره از حضرات معصومین (علیهم السلام) انس و ارتباط همه روزه داشته باشید و دعا هایی را حفظ کنید و دعای توسل را هر روز بخوانید
۴- زیارت امین الله و عاشورا و یک ارتباط با امام زمان علیه السلام در قالب اهداء دو رکعت نماز یا خواندن یک زیارت مخصوص آن حضرت.
۵- هنگام رفتن به بستر خواب، سه بار سوره توحید، و یک بار آیت الکرسی بخوانید

سفارش سوم: ورزش را هر روز در برنامه خود داشته باشید. شما هر روز بی استثنا باید حدود یک ساعت تحرک بدنی داشته باشید. برخی مطالعات و خواندنی ها را می توان در حال قدم زدن انجام داد، البته قدم زدن جدی نه ملایم.
سفارش چهارم: مادامی که دروس به صورت غیرحضوری ارائه می شود - که امیدواریم هر چه زودتر به شرایط عادی بر گردیم – به برنامه اهمیت بدهید، درس ارائه شده را خوب گوش کنید، در مطالب دقت نمایید، سوالات خود را بپرسید و مطالب مهم یادداشت شود؛ و در صورت امکان، مباحثه دقیق هم داشته باشید.
سالم و موفق باشید إن شاء الله.


ارادتمند و دعاگوی شما سیدمحمدرضا طباطبایی
۵ فروردین ۱۳۹۹

نظر شما ۰ نظر

captcha
Clock second-hand Clock minute-hand Clock hour-hand
پنجشنبه
۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۱۸ رمضان ۱۴۴۵
2024 March 28