توضیح فعالیت و عنوان آن

محور اصلی در فعالیت پرزنتیشن (Presentation) باز-ارائه محتوای کلیپ، کارتون، داستان،‌ پادکست و یا هر محتوای دیگر است. در این فعالیت محتوای مورد نظر نباید از حفظ یا از روی متن پیاده شده ارائه شود بلکه باید با اتکاء به مهارت و قدرت زبانی فرد و با استفاده از برخی کلمات و عبارتهای محتوای تعیین شده به انجام برسد.

 

اهداف

اهداف این فعالیت به دو دسته تقسیم می شود.

  • هدف اصلی: تقویت، رشد و فعال کردن (Activating) مهارت صحبت کردن (Speaking) با استفاده از کلمات و عبارتهای موجود در محتوای معین شده و همچنین مطالب آموزش داده شده در دوره های زبان مدرسه (کتاب Interchange 5th Editioin) می باشد.
  • اهداف فرعی: (به ترتیب اولویت)
    • تقویت و رشد مهارت شنیداری (listening) یا خواندن (Reading / Reading comprehension) – بسته به محتوای معین شده – در مرحله آمادگی برای ارائه.
    • تقویت و آشنایی با مهارت یادداشت برداری از محتوای معین شده برای استفاده در ارائه.
    • تمرین و تقویت مهارت مراجعه به لغتنامه برای پیدا کردن معنای کلمات و اصطلاحات جدید.

 

روند فعالیت

پس از تعیین محتوای مورد نظر توسط واحد زبان، زبان آموز باید با مشاهده، شنیدن یا مطالعه خود را برای ارائه آماده نماید. روش پیشنهادی به این صورت است که حداقل سه مرتبه محتوا را شنیده یا مطالعه نمایند:

  • اول: برای آشنایی اجمالی با کلیت مطالب.
  • دوم: برای مراجعه به کتاب لغت برای پیدا کردن معنای کلمات و عبارتی که جدید هستند.
  • سوم: دقت و فهم بهتر جملات در سیاق داستان و آمادگی برای بیان آنها در ارائه.

یادداشت برداری از جملات و کلمات در مرحله آخر انجام می شود اما باید توجه داشت حجم یادداشت ها به اندازه ای نباشد که ارائه از مهارت گفتاری به خواندن از روی یادداشت تغییر پیدا کند.

پس از این سه مرحله پیشنهاد می شود زبان آموز یک مرتبه ارائه را برای خود از ابتدا تا انتها انجام دهد تا از کاستی ها و مشکلات احتمالی آگاه و آنها را برای ارائه نهایی تصحیح نماید.

در پایان، زبان آموز با استفاده اگر گرامرها، کلمات و اصطلاحاتی که در کتابهای اینترچنج آموخته و همچنین با بهره‌گیری از کلمات و عبارت محتوای معین شده سعی می کند در مدت زمان تعیین شده  (۴ تا ۶ دقیقه) محتوای کلیپ، کارتون، پادکست یا کتاب داستان را ارائه دهد. در صورتی که ارائه در فضای مجازی و به صورت فایل صوتی برای استاد ارسال می شود، باید تمام ارائه در یک فایل صوتی ضبط شود و  بدون هر گونه تقطیع یا ویرایش باشد.

مدت زمانی که برای این فرایند در نظر گرفته شده است 75 دقیقه می باشد که با توجه به حجم کم محتواهای معین شده کافی است.

 

پیش نیازها

برای انجام هر چه بهتر این فعالیت لازم است زبان آموزان به گرامر، کلمات و ساختار جملاتی که در کتاب اصلی (Interchange) تدریس شده، حضور ذهن کافی داشته باشند.

علاوه بر این برای رسیدن به اهداف ذکر شده هر زبان آموز باید حداقل برای هر پرزنتیشن 75 دقیقه وقت مفید صرف کرده و روند فعالیت پیشنهادی را اجرا نماید.

 

ارزیابی

موارد متعددی در ارزیابی زبان آموز در این فعالیت وجود دارد.

مهمترین آنها به ترتیب اولویت به شرح ذیل می باشد:

  • روانی در صحبت کردن (بدون مکث یا صداهای زائد مثل امممممم)
  • بیان صحیح از محتوا (نشان از فهم درست محتوای معین شده)
  • استفاده از کلمات و جملات درون محتوای معین شده
  • نداشتن غلط های گرامری و یا ساختاری
  • تلفظ درست و دقیق کلمات بهمراه استرس درست کلمات در جمله
  • مدت زمان ارائه کمتر از مقدار معین شده (۴ دقیقه) نباشد

 

منابع مورد استفاده

محتوای مورد استفاده برای این فعالیت به صلاحدید مشاور آموزشی واحد زبان و بسته به سطح زبان آموزان می تواند از کتاب های داستان، اسلامی یا موضوعات دیگر؛ کارتون ها؛‌ کلیپ های آموزشی یا اسلامی یا ...؛ پادکستهای صوتی با موضوعات مختلف و یا موارد دیگر تعیین گردد.

 

Clock second-hand Clock minute-hand Clock hour-hand
پنجشنبه
۲۶ كانون۱ ۲۰۲۴
۲۴ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶
2024 December 26