نشست صمیمی مدیر محترم مدرسه با طلاب سطوح عالی با موضوع اهمیت فقه و اصول در تاریخ شنبه ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ در مدرسه شهیدین (ره) برگزار شد.

 

چکیده نشست

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا طباطبایی:

فقه هم به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ طریقی بین علوم مختلف انسانی و اسلامی دارای اولویت است:

وجه اولویت موضوعی فقه:
قرآن می فرماید: «من لم یحکم بما أنزل الله» و نفرموده: «من حکم بما لم ینزل الله» این نشان می دهد که خداوند متعال دوست ندارد که انسان نسبت به حکم الهی ساکت باشد، بلکه آن چیزی که از ما می خواهد، این است که انسان به دنبال حکم الهی باشد، و آن ها را بدست بیاورد، اما نباید به آن چیزی که حجت ندارد، حکم دهد...
این نشان می دهد که اهمیت فقه و اصول از بقیه معارف دیگر دینی، بالاتر است. حتی اگر کسی در اینجا بگوید که بالا نیست، باید بپذیرد که هم رتبه معارف با اولویت است.
شاهد آن هم این است که احادیثی که در باب فقه وارد شده است، بیشتر از بقیه احادیث معرفتی اسلامی است. مثلا در مورد اصول کافی (و اگر روضه را به آن ملحق کنیم) در مجموع ۳ جلد می شود، در حالی که فروع کافی، ۶ جلد است. همین نشان می دهد که فقه و عمل به حکم الهی، از مهمترین موارد است.

اشکال: علت حجم زیاد روایات فقهی سوالات فقهی فراوان روات و اصحاب بوده است. پس دلیل بر اهمیت آن نیست.
پاسخ: در خطبه ۱۶۲ نهج البلاغه، شخصی به نزد امیرالمؤمنین (ع) می آید و می پرسند چه شد که شما را کنار زدند؟ حضرت در این جا با او برخورد می کنند که چه دلیلی دارد الان در مورد این مسائل سوال می پرسی؟؟ الان باید در مورد معاویه صحبت کنی و به او اشکال بگیری، الان بحث خلافت می کنی؟! از طرف دیگر می بینیم هر کسی در مورد فقه سوال پرسیده باشد، مخالفت نکرده اند. این نشان می دهد که احکام در نزد ایشان اهمیت بیشتری داشته است.

وجه اولویت طریقی فقه:
دقتی که فقها و بزرگان در طول هزاران سال در فقه و اصول داشته اند، طلبه را دقیق بار می آورد. به این ترتیب کسی که فقه را به خوبی خوانده باشد، وقتی که به بقیه علوم و معارف دینی قدم می گذارد، بهتر می تواند تبیین کند.

شواهد:
شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی وقتی می خواستند طلبه هایی را برای تبلیغ به مرکز اسلامی هامبورگ بفرستند، از آنها امتحان دقیق مکاسب و رسائل می گرفتند. ایشان کسی نیستند که از دنیا بی خبر بوده باشند، بلکه سفر های خارجی رفته بودند، اما باز هم لازمه رفتن به خارج را تخصص در فقه و اصول می دانند.
همینطور ایشان کسی هستند که وقتی نزد آقای خویی می روند، وقتی شروع به صحبت می کنند، مرحوم آقای خویی (ره) خودشان را کمی جمع می کنند.

از امام خمینی (ره) می پرسند اگر به جوانی بر می گشتید، چه کاری انجام میدادید، ایشان می فرمایند که دوباره فقه می خواندم، به ایشان می گویند که فقه که چیزی ندارد، امام می گویند، پس نخواندید! دوباره می گویند که خواندیم! امام می گویند که پس نفهمیده اید!

البته این را باید توجه داشت که درست است که فقه و اصول خیلی مهم است، اما نباید این موجب شود که از بقیه موارد مهم، جا بمانیم. بلکه انسان باید به بقیه موارد مخصوصا اعتقادات و اخلاق بپردازد؛ به ویژه روایات اخلاقی بسیار خوب است. در دیداری که با آیت الله سیستانی (حفظه الله) داشتیم، توصیه کردند که کتاب جهاد النفس وسائل خوانده شود. همینطور در کتاب الحج، کتاب العشرة هست. این ها خوب است که کار شود و خوانده شود.

تهیه و تنظیم چکیده: آقای سید محمد حسین طباطبایی

 

COM_FARA_COMMENT_YOUR_COMMENT ۰ COM_FARA_COMMENT_COMMENT

captcha