بسم الله و له الحمد
سلامی به گرمی دلهای پر از یاد خدا به شما دوستان عزیزی که دلم برایتان تنگ شده و مشتاق دیدن چهره های با صفایتان که آیینه ی دلهای پاکتان است می باشم. عجب بلایی شد این ویروس منحوس و چه صدمه هایی زد به همه و به ما طلبه ها هم. صدمۀ اقتصادی آن به ملت و دولت، عظیم است و اعظم از آن، صدمۀ فرهنگی و معنوی است. بسته و تعطیل بودن مساجد و حرم ها و جمعه و جماعات و مراسمات مذهبی خسارت بزرگی است و آثار سوء آن بسیار نگران کننده است. الهی عظم البلاء و برح الخفاء ...
به هر حال ماه مبارک رمضان امسال در شرایطی استثنایی که چاره ای جز کنار آمدن با آن نیست در حال رسیدن است. در ارتباط با این ماه عزیز که از نعمتهای بزرگ خداست چند نکته را متذکر می شوم:
تذکر ۱. رابطه ای که این ماه شریف می خواهد بین عبد و معبود و رب و مربوب برقرار کند و در آخر آیه شریفه ۱۸۳ البقره به آن اشاره شده است یعنی تقوا را همواره در نظر داشته باشیم و در طول این ماه در پی تقویت آن و مصمم به نگهداری همیشگی آن، باشیم.

تذکر ۲. به ثقلین (قرآن و عترت) در این ماه بیشتر بپردازیم و در این رابطه:
الف) حداقل روزی یک جزء از قرآن مجید را حتی الامکان با تدبر بخوانید و کلمات و آیاتی از آن جزء را با مراجعه به تفسیر – قبلا گفته ام تفسیر نمونه تفسیر بسیار خوبی است – مورد بررسی قرار دهید و نتیجه بررسی را در جای مشخصی ثبت و یادداشت کنید تا در فرصت های بعدی تکمیل شود. ثواب قرائت روزانه خود را به چهارده معصوم علیهم السلام و مادران آنها و امام خمینی و شهید بهشتی و شهید قدوسی و والدین آنها و افراد دیگری از نزدیکان خود که حق آنها بر شما عظیم است اهدا نمایید.
ب) ادعیه تعقیبات نمازها در این ماه را پس از همه نمازها بخوانید و آنها را اگر تاکنون حفظ نکرده اید از بر کنید.
ج) دعای افتتاح را که ظاهرا مأثور از امام زمان علیه السلام است، هر شب با تامل در معنای عبارات آن، بخوانید.
د) هر شب یا هر سحر یک یا دو صفحه از دعای ابوحمزه را با توجه به معنای آن بخوانید و با خدای خود با مضامین آن راز و نیاز کنید.
هـ) یازده رکعت نافله شب را ولو به اختصار که در کمتر از ده دقیقه می توان خواند از دست ندهید و همچنین سایر نوافل یومیه را.

تذکر ۳. تبلیغ در فضای مجازی را در محدوده توان و توشه علمی خود با بهره گیری از راهنمایی های معاونت تبلیغ مدرسه در برنامه خود قرار دهید. در مورد محتوا، احکام شرعی -با هماهنگی جناب آقای جعفری، استاد احکام مدرسه- و آثار شهید مطهری (رضوان الله علیه) از داستان راستان گرفته تا معارف عالیه را - متناسب با پایه علمی خودتان و ظرفیت مخاطب - در نظر داشته باشید. قهرا، در مراوده با مخاطبان با سؤالاتی هم مواجه خواهید شد سعی کنید جواب نسنجیده ندهید و اگر جواب مطمئنا درست، آماده نداشتید، بگویید نمی دانم سپس از افراد مطلع بپرسید و جواب دهید.

تذکر ۴. با توجه به اختلالی که بلای کرونا در برنامه های درسی پدید آورد بیشتر وقت مفید خود را صرف دنبال کردن مواد درسی ارسالی از مدرسه با گوش دادن دقیق به فایلهای صوتی و تحقیق در مورد هر درس و سپس مباحثه غیرحضوری با هم بحث یا هم بحثان خود کنید تا بلکه خسارت وارده تا حدی جبران شود.

تذکر ۵. جمعه های خود را (و در صورت ضرورت بخشی از وقت برخی روزهای دیگر را نیز) صرف همکاری فکری و عملی با خیرین در کمک رسانی به مستمندان که مورد تاکید مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) می باشد، نمایید.

تذکر ۶. روزه به هیچ وجه نباید موجب پرخوابی باشد. چنانکه نباید موجب پرخوری در افطار و سحر شود. برنامه خواب خود را در حدود هفت ساعت در شبانه روز تنظیم کنید و خواب آلودگی های کاذب را با شستن دست و صورت و رفتن به فضای باز و ورزش از خود دور کنید.

تذکر ۷. روزی یک ساعت ورزش و حرکت بدنی را بر خود فرض بدانید که اگر چنین نکنید در آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. خوب است بخشی از این برنامه در آفتاب ملایم صورت پذیرد. این تذکر اختصاص به ماه مبارک رمضان ندارد و در همه ایام سال لازم است مورد توجه و عمل قرار گیرد.

تذکر ۸. روزه خود را - حتی الامکان – پس از نماز مغرب با یک لیوان آب ولرم شیرین که یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر در آن ریخته شده است افطار کنید.
سالم و شاداب و موفق باشید. به امید دیدار با رفع بلیات و سلامتی کامل و کارنامه ای پر از موفقیت إنشاءلله.

سید محمد رضا طباطبایی
دوشنبه ۱۳۹۹/۲/۱
۲۶ شعبان۱۴۴۱

 

COM_FARA_COMMENT_YOUR_COMMENT ۰ COM_FARA_COMMENT_COMMENT

captcha
Clock second-hand Clock minute-hand Clock hour-hand
پنجشنبه
۲۸ Mar ۲۰۲۴
۱۸ رمضان ۱۴۴۵
2024 March 28