دو فصلنامه علمی - اطلاع رسانی نگاه - شماره ۲
- مدیر سایت
- الزيارات: ۴۹۰۹
شناسنامه:
صاحب امتیاز: مدرسۀ شهیدین بهشتی و قدوسی (ره)
مدیر مسئول: سید محمد رضا طباطبایی
به کوشش معاونت پژوهش مدرسۀ شهیدین (ره)
سردبیر: مهدی خیاط زاده
هیئت تحریریه: سید هادی حسینی، محمد پاکدین، محمد بختیاری، سید شهاب الدین دعائی، سید محمد هادی نواب
ویراستار مقالات فارسی: حجت قدیری نسب
ویراستار مقالات انگلیسی: محمد جیمز پول
بازبینی و طراحی: محمد امین کلانتری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقالات:
۱ . بررسی مفهوم «تحریف» در روایات تحریف قرآن
حسین اسفندیاری - صفحه ۷ تا ۲۳ | دانلود مقاله PDF
چکیده:
صاحبان اندیشۀ تحریف قرآن، در صدد برآمدهاند تا با جمعآوری روایاتی، اندیشۀ خویش را به اثبات برسانند؛ حال آنکه با بررسی دقیق و موشکافانه اسناد و مضامین این احادیث و توجه کافی به سایر ادله از آیات و روایات، سستی این اندیشه آشکار میشود. از جملۀ این احادیث، اخباری است که لفظ «تحریف» در آنها آمده است و برخی ادعا کردهاند بر «تحریف لفظی» قرآن و حذف برخی آیات آن دلالت دارد؛ در صورتی که این واژه و مشتقات آن دلالتی بر این مدعا نداشته و همان معنای لغوی خود یعنی «تحریف معنوی» را افاده میکند.
۲. پژوهشی درباره حضرت رقیه (س)
قاسم محبی – صفحه ۲۵ تا ۵۹ | دانلود مقاله PDF
چکیده:
متاسفانه در سالهای اخیر، با انتشار یادداشتهای شخصی استاد بزرگوار شهید مطهری و برداشت غلط از کلام ایشان، به اشتباه تشکیک در وجود حضرت رقیه (س) در جامعه ترویج پیدا کرده است. در جستار پیشرو، ابتدا به بیان شبهات مطرحشده دربارۀ وجود ایشان و پاسخ آن میپردازیم و نیز نادرست بودن این نسبت به شهید مطهری را تبیین می کنیم، و در ادامه ادله اثبات وجود حضرتش را ارائه می نماییم.
۳. بنای عقلا (قسمت اول)
سید مرتضی خاتمی سبزواری - صفحه ۶۱ تا ۸۱ | دانلود مقاله PDF
چکیده:
بنای عقلا، در فرایند استنباطهای فقهی، نقشی راهبردی دارد. تطبیق بسیاری از عناوین فقهی و تشخیص موضوعات حکمها، با استفاده از بنای عقلا، سببشده است که این مسئله جایگاه خاصی را در ابواب فقهی بیابد. با وجود این، چندان که باید به تنقیح این بحث پرداختهنشده است. ظهور بناهای عقلایی گوناگون و متعدد، این سؤال را مطرح میکند که نظر شریعت دربارۀ این بناها چیست. در این مقاله موارد زیر بررسیشده است: ۱. دیدگاههای گوناگون درباره تعریف بنای عقلا ۲. بیان تعریف برگزیده ۳. اقسام مطرحشده بنای عقلا ۴. نسبت این مفهوم با دیگر مفاهیم همسو؛ مانند عرف، عقل، سیره متشرعه و...
۴. گنج پنهان
حميد وحيدي – صفحه ۸۳ تا ۹۰ | دانلود مقاله PDF
۵. علامۀ مُصلح و عالم به زمان خود
محمد اشتری – صفحه ۹۱ تا ۹۴ | دانلود مقاله PDF
۶. تقریر عن المدارس النحویة و ائمتها
مقداد درگاهی – صفحه ۹۵ تا ۱۱۲ | دانلود مقاله PDF
النبذه:
هذه المقالة تقدّم للقاری معلومات ٍحول کیفیة نشوء المدارس النحویة فی اقصی بقاع العالم؛ إذ هو تقریر عن تعددیة نشوء المدارس النحویة إبّان تطور النحو و المدارس النحویة و بکل تأکید هذه المدارس لها آراءٌ مختلفةٌ و ميزاتٌ خاصةٌ، تستوعبها الأذهان المتبحّرة فی مجال اللغة و الاَدب. و قد سعیت ان آتی بجانبٍ ممّا تتناوله کل مدرسة من الممیزات باختصار، مع تعريف موجز حول أئمتها الذین عاشوا عربیة البادیۀ الاصلیۀ، و الذین کان مسقط راسهم بعیداً عن التغییر و المَدَنیّه. یبدو أنّ جميع اللغات العالمیة تشتمل علی قواعد خاصهٍ بها، فمهمّةُ اللغوي أو النحوي فی ایّ لغة، وصف هذه اللغة و کشف حقائقها و قواعدها. فمن الطبيعي أن تظهر في عالم النحو مدارس متعددةٌ تصف هذه اللغة و نذکر أهمّ هذه المدارس فی المقالة الحاضرة بحدٍ من التفصیل.
۷. تحلیل حدیث فی مجال عُمر زائر الحائر الحسینی (ع) بحثاً عن جواب شبهة
عبد الرضا سمیعی – صفحه ۱۱۳ تا ۱۱۸ | دانلود مقاله PDF
8. Knowledge from the Viewpoint of Mulla Sadra
Sayyed Hadi Sajedi and Behroz Forotan – Page 6 to 13 | download PDF article
9. ¿Es la Biblia Palabra de Dios?
Sheij Mohsen Mojtahedzadeh – Page 14 to 30 | download PDF article