Smiley face

نگاه؛ دو فصلنامه علمی - اطلاع رسانی مدرسه شهیدین (ره)
سال سوم و چهارم
شماره ۶ و ۷
بهار،تابستان،پاییز و زمستان ۱۳۹۵

 شناسنامه:

صاحب امتیاز: مدرسۀ شهیدین بهشتی و قدوسی (ره)
مدیر مسئول: سید محمد رضا طباطبایی
به کوشش معاونت پژوهش مدرسۀ شهیدین (ره)
سردبیر: مهدی خیاط­ زاده
هیئت تحریریه: محمد پاکدین، محمد بختیاری، سلمان حسین زاده، سید محسن صفایی
ویراستار مقالات فارسی: محمد امین کلانتری
بازبینی و طراحی: محمد امین کلانتری

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دانلود شناسنامه

دانلود شیوه نامه نگارش

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 مقالات:

 ۱. ملاک تقسیم نقش‌های نحوی 

علی حیدری دلگرم - صفحه ۷ تا ۳۴ | دانلود مقاله PDF 

چکیده
این مقاله در دو قسمت تنظیم شده است. در قسمت اول به دنبال یافتن ملاک تقسیم نقش‎‎‎های نحوی هستیم. با این توضیح که: نقش‎های گوناگون نحوی (همچون: فاعل، مبتدا، مفعول‌به، مفعول مطلق، بدل و نعت) همانند اقسامی در عرض هم قرار گرفته‎اند و مقسم همه‎ آن‎ها عبارت است از «نقش نحوی». همان‎طور که در کتاب‎های منطقی بیان شده است در هر تقسیم، ملاکی وجود دارد که با توجه به آن، مقسم را به دسته‎های مختلفی تقسیم می‎کنند. لذا می‎توان گفت که در تقسیم نقش‎های نحوی نیز یک ملاک وجود دارد. این ملاک چیزی است که در قسمت اول مقاله به دنبال آن هستیم. در قسمت دوم مقاله، با توجه به ملاکی که به دست آورده‌ایم، به داوری میان نحات در قضیه‎ای خاص پرداخته‎ایم. توضیح آن که: یکی از اختلافات نحات این است که آیا عطف بیان، یک نقش مستقل است یا نوعی بدل محسوب می‌شود. ما با استفاده از ملاکِ به‎دست آمده، در پی انتخاب رأی صحیح در این اختلاف هستیم.

 

 ۲ بصیرت، مسیر سعادت، از منظر قرآن کریم و روایات 

محسن مقدسی فر -  صفحه ۳۵ تا ۷۲ | دانلود مقاله PDF 

چکیده:
انسان در دنیا دارای وظیفه های گوناگونی در ارتباط با خداوند، خود و دیگران است که با انجام آن ها به سعادت دنیوی و اخروی خواهد رسید. برای رسیدن به این هدف، باید نیروی نشان دهنده راه حق را در درون خود تقویت کند که این نیرو بصیرت نامیده می شود. نوشتار حاضر با این پیش‌فرض که قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، جامع‌ترین راهنمای انسان و جامعه برای دست یابی به سعادت مادی و معنوی است، بر آن است تا بصیرت و اهمیت آن را از نگاه این دو راهنما بررسی کند.


 ۳. حدّ مدّعی النبوة از ادلّه تا اجرای حکم 

محمّدعلی افضلی – صفحه ۳۴ تا ۹۴ | دانلود مقاله PDF 

چکیده:
ختم نبوّت یکی از ارکان اساسی تفکّر اسلامی در عرصه اعتقادات است و حسّ قویّ خود محوری و خود عرضه‌گری بشر نیز، تمایل به نمایش خود با عناوین دارای جاذبه از جمله نبوّت دارد. از همین رو برای جلوگیری از بروز این تمایلات منفی در جامعه؛ اسلام حکم «حدّ مدّعی النبوّة» را جعل کرده است. حکمی که به خاطر اهمّیّت جرم، چیزی جز اشدّ مجازات (قتل) نیست. ضرورت پژوهش‌های حقوقی به ویژه در فضای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و ما در این مقاله به ادلّه فقهی و ثبوتی این مسأله حقوقی پرداختیم و از میان چهار دلیل: روایی، ارتداد، افساد فی الارض و اجماع تنها دلیل روایی را پذیرفتیم. سپس وارد فروعات شده؛ اصل حکم را برّرسی کرده؛ گفتیم که این حدّ از حدود الله است. در بخش بعدی با پاسخ به پرسشی در مورد «چگونگی اثبات جرم مدّعی پیامبری» به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر راه‌های معمول، شنیدن یا دیدن افراد جامعه به تنهایی جرم را برای شخص مدّعی ثابت می‌کند و نیازی به اذن خاصّ حاکم نیست. و در بخش «استمرار حکم» گفتیم که بعد از اثبات جرم به وسیله اقرار، تنها قاضی است که می‌تواند این شخص را مورد عفو قرار دهد. و در بخش پایانی (اجرای حکم) با وجود اطلاق روایات نسبت به مجری حکم گفتیم که روایات منصرف از شرایطی است که حاکم مبسوط الید باشد و در چنین شرایطی بدون اذن حاکم اقدام به اجرای حدّ نمی‌توان کرد. گفتنی است که آیت الله فاضل لنکرانی در بخش حدود از کتاب تفصیل الشریعة و آیت الله اردبیلی در کتاب‌های فقه‌الحدود و التعزیرات به برّرسی ابعاد مختلف و استدلالی این مسأله پرداخته‌اند.

 

 ۴. به پیکار التقاط  (روش‌شناسی انديشه اجتماعی شهيد مطهری) 

سید هادی ساجدی – صفحه ۹۵ تا ۱۳۰ | دانلود مقاله PDF 

چکیده:
هر اندیشمندی برای نیل به دانسته‌های خود از روشی برای اندیشه و استنتاج بهره می‌گیرد. این مقاله به بررسی روش‌ استاد مطهری(ره) در تحصیل اندیشه‌های اجتماعی پرداخته و ضمن بیان مراحل مختلف فکری وی به گوشه‌هایی از مهمترین مواضع علمی و اجتماعی وی اشاره می‌کند. این روش‌شناسی شاه‌راهی به روی اندیشمندان اجتماعی باز کرده و علاوه بر یادگیری روش استاد، مواد خام فراوانی برای اندیشه‌ورزی اجتماعی فراهم می‌کند. دوران رویارویی شهید مطهری با جریان‌های فکری عصر خود، دارای سه مقطع مهم است که شهید در هر یک، سلوکی مناسب با آن شرایط اتخاذ می‌کند. وی دارای مبانی محکم هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و روش‌شناسی است که خلاصه‌ای از مهمترین آن‌ها در این مجال آمده است. نظام ساختاری این نوشته در بررسی اندیشه‌ها، مبتنی بر مقاله نظریه و فرهنگ استاد پارسانیا می‌باشد.‍

 

 ۵. راه‌های درمان رذائل اخلاقی از منظر محقق نراقی در کتاب جامع‌السعادات 

مصطفی اژدری – صفحه ۱۳۱ تا ۱۵۵  |دانلود مقاله PDF 

چکیده:
در این مقاله بعد از ذکر قوای چهارگانه نفس، که خروج از حد وسط و حالت اعتدال در هر کدام، منجر به رذیلت اخلاقی می‌شود به درمان هر کدام از رذائل اخلاقی که در واقع افراط و تفریط از حد تعادل است، بیشتر پرداخته شده است. محقق نراقی در کتاب جامع السعادات سه مرحله را برای درمان رذائل ذکر می‌کنند: ۱)  شناخت نوع بیماری و رذیلت؛ ۲) عوامل و اسباب این بیماری؛ ۳) علاج و درمان آن در این مقاله بیشتر به علاج رذائل اخلاقی پرداخته شده و دسته‌بندی دیگری از رذائل اخلاقی ارائه شده است؛ علاج‌ها به دو قسمت عمومی و اختصاصی تقسیم شده و علاج‌های عمومی هم به دو بخش علاج‌ها در حوزه تصحیح بینش فرد و علاج‌ها در حوزه رفتار تقسیم شده است. در پایان علاج‌هایی به عنوان قاعده و شیوه کلی به صورت شیوه‌های عمومی درمان، در اغلب رذائل استخراج شده است. مرحله دیگری که در درمان رذائل اخلاقی باید به طور مستقل ذکر شود عبارت است از:  «مرحله چهارم: حفظ اعتدال اخلاقی و حد وسط به دست آمده».

 

 ۶. ضرورت رجال خوانی 

مهدی خیاط زاده – صفحه ۱۵۷ تا ۱۶۴  |دانلود مقاله PDF 

 

 ۷. معرفی کتاب فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول 

سیّد امین ورعی – صفحه ۱۶۵ تا ۱۶۶  |دانلود مقاله PDF 

 

 ۸. إعادة التعریف موضوعیا مع التركيز علی الخلافات الفكرية 

حسین السرکانی – صفحه ۱۶۷ تا ۱۷۶  |دانلود مقاله PDF 

چکیده:
المقال الذی تلقون نظرة علیه، هو مجهود لتعریف لون من ألوان التحرير الذي نسميه بعملية التحرير. و الكلام أن الطلبة في مجال العلوم و الأفكار البشرية دوما، يسعون وراء تحرير ما يتعلمون. ما بقي من السلف في هذا المجال هو ما سمی بالتقریر الذی هو للأطفال لون غامض من ألوان التحرير و التقرير. المبتدئون الذین هم في بدایة طریق التعلم و ما تعلموا التفكير و تمييز المسائل المختلفة و ترتیب هیئة الأبحاث العلمية. و لا یُعتب علیهم و عملية التعلم في الحوزات العلمية لا يتحصل منها أفضل مما نراه. يسرني أن أنتقد تلك العملية التي لا تنجب إلا استنزاف الأرواح البشرية التی تری العلم و الفكرة كالعشيقة و أشير:  ما يوجد الآن ليس إلا ارضية للتعلم و ما يتولد منها ما نبع من ینبوع عام فی مجموعة علمية واثقة بنفسها بل أثمار نتجت من جهود شخصية. و الأمر المغفول‌عنه و هو بالغ الأهمية يؤدي إلي أن یفشل التيار العلمي الحالي و نحن ساكنون فيه و نتفس في راحة و نسعد بلبس العمامة و غافلون سائرون في أمن و أمان نحو اللامكان. و يشعر المرء بجانب أن التيار الآخر له طعم يختلف عما نتذوقه هنا و لو نخضع و نطيعهم ربما نحصل علي الأفضل.  الموجز بین أياديكم هو جهود لتعريف نوع من أنواع التحرير كما أشرت إليه آنفا. يفرحني لو يعرفه المخاطب و لو لم يعرفه أريد أن يتأمل و ينظر نظرة متعمقة فیه. هذا لیس إلا إشارة إلي الهيئة و عملية التحرير للشيخ المرحوم المظفر في تبيين موضوع الملازمات العقلية. و سعينا إلي أن نشير إلي العناصر الأصلية التي لها دور بارز في مسرحية فكرية و ما أشرنا الي الآخر من الاجزاء و الهوامش. أطلب من العارفين و غيرهم أن ينتقدوا علي قدر استطاعتهم و لا يحرموني من أفكارهم القيمة. و فی الختام قبل أن أدخل في صلب الموضوع، أتوجه بالشكر إلي الأستاذ القدوسي (زيد عزه) حيث حثّنی علی تقرير هذه الوجيزة.

  

 9. Tribulation Period in the Islamic Canon 

Mohammad Pakdin and Mohammad Reza Farajian – page 1 to 10 | download PDF article

 

 پوستر:

 

Clock second-hand Clock minute-hand Clock hour-hand
يكشنبه
۲۲ كانون۱ ۲۰۲۴
۲۰ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶
2024 December 22