اهمیت بی‌بدیل تعلیم و تعلم فقه و اصول در حوزه‌های علمیه، مهجوریت نسبی این رشته در حوزه‌ها در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و گرایش و علاقه‌مندی بسیاری از طلاب مستعد مدرسه به فراگیری فقه و اصول به نحو شایسته و بایسته، گذشته از درخواست پی در پی آنان برای اقدامی مناسب در این زمینه، دست اندرکاران مدرسه شهیدین را بر آن داشت تا با بهره‌گیری از میراث فکری اندیشمندانی بزرگ چون شهید مظلوم آیت الله بهشتی و شهید بزرگوار آیت الله قدوسی (قدس الله سرهما) و رهنمودهای بزرگان حوزه (دامت أظلالهم) برنامه‌ای در این خصوص تهیه و تنظیم کرده و به اجرا درآورند.

مشورت‌های اولیه برای برنامه‌ریزی در این زمینه از آذرماه سال 1375 با اساتید بزرگ از قبیل حضرات آیات، فاضل، مشکینی، جنتی، جوادی آملی، امینی، مصباح، خرازی، استادی، مصلحی و ... (که بعضا مشاوره مکرری با آن‌ها صورت گرفت و صورت مذاکرات موجود است) تا اردیبهشت 1376 انجام شد و در جلسه هیأت امنا محترم مدرسه، مورخ 30/3/1376، که با حضور کلیه اعضا در محل مدرسه تشکیل گردید، پیگیری این هدف تا تحقق آن به تصویب رسید.

در تابستان 1377، گزینش اولین گروه (گروه الف) از میان فارغ‌التحصیلان سطوح عالیه برای گذراندن  مقطع دوم برنامه (دوره خارج) انجام شد و آن گروه کار خود را در آغاز سال تحصیلی 77-78 با حضور و سخنرانی افتتاحیه حضرت آیت الله جوادی آملی دام‌ظله شروع کردند. در سال 79-80  مقطع اول (سطوح عالی) نیز تشکیل شد و هم اکنون دوره فقه و اصول این مدرسه در دو مقطع خارج و سطح مشغول به فعالیت می باشد.

 

موفقیت‌های دوره فقه و اصول

1- 5 سال درس خارج این دوره به اذعان استاد و اعضا، برابر است با 15 سال درس بیرون.

2- آثار مکتوب اعضا شامل 455 اثر است که 280 اثر از آن منتشر شده است (از مجموع 100 نفر اعضای سابق دوره)

3- مدرسین سطوح عالی: 12 نفر

4- مدرسین مقدمات و سطح یک: 30 نفر

5- مدرسین دانشگاهی: 8 نفر

6- تعداد 5 نفر از اعضا در جشنواره علامه حلی 1390 اثر برگزیده یا شایسته تقدیر داشتند.

7- ممتحنین شفاهی مرکز مدیریت غالبا از اعضا راضی بودند.

 

COM_FARA_COMMENT_YOUR_COMMENT ۰ COM_FARA_COMMENT_COMMENT

captcha
Clock second-hand Clock minute-hand Clock hour-hand
پنجشنبه
۲۸ Mar ۲۰۲۴
۱۸ رمضان ۱۴۴۵
2024 March 28