تافل مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language به معنای «آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی» می‌باشد.

تافل يک آزمون جـامع زبان انگليسي برای غیرانگلیسی زبانان است که بـراي ورود به بيش از 7000 کالج و دانشگاه در ايالات متحده، کانادا و ديـگر بخش‌هـاي جهان، لازم است. همچنيـن خارجياني که داراي مشاغل حرفه‌اي مي‌باشند، بـراي ادامه فعاليت‌هاي حرفه‌اي خود در آمريکا و کانادا به صورت مرتب به يک رتبه تافل نياز دارند. آزمون تافل (TOEFL) توسط سرويس سنجش تحصيلي (ETS) دانشگاه پرينستون (Princeton) برگزار مي‌شود. اين آزمون، مهارت در بخش‌هاي شنيداري، گفتاري، نوشتاري، و درک مطلب انگليسي را مورد سنجش قرار مي‌دهد. نمره کسب شده در اين آزمون جهت پذيرش در اين دانشگاه‌ها به مدت دو سال داراي اعتبار مي‌باشد.

 

شیوه‌های برگزاری آزمون تافل

آزمون تافل از سال 1968 تا 1998، فقط به صورت کتبي برگزار مي‌شد. شرکت کنندگان پاسخ‌هايشان را روي يک برگه با مداد علامت مي‌زدند. در سال 1998 موسسه ETS Sylvan Learning Systems که برگزاري نسخه کامپيوتري تافل را بر عهده دارد، براي اولين بار اين آزمون را به صورت کامپيوتري عرضه کردند. برگزاری آزمون تافل به روش اینترنتی از سال 2005 شروع و به تدریج جایگزین دو روش دیگر شد.

 

آزمون آزمایشی تافل یا TOEFL Practice Online چیست؟

آزمون TOEFL Practice Online آزموني آزمايشي است که از سوي موسسه برگزار کننده آزمون تافل در سراسر دنيا (ETS) طراحي شده است.اين آزمون مناسب افرادي است که قصد دارند در آزمون اصلي تافل شرکت کرده و يا مي‌خواهند دانش زبان خود را ارزيابي كنند.

آزمون TPO مشابه آزمون TOEFL به شيوه iBT است و به دو صورت با محدوديت زماني و بدون محدوديت زماني قابل اجرا است. در اين آزمون، داوطلب مي‌تواند پاسخ صحيح هر سئوال را، در صورتي‌که گزينه ‌بدون محدوديت زماني را انتخاب کرده باشد، هم‌زمان مشاهده نمايد.

اين آزمون دقيقا مشابه آزمون اصلي بوده و داوطلب مي تواند از طريق اين آزمون با محيط برنامه در آزمون اصلي و همچنين نمونه سوالات آزمون اصلي آشنا شود.

اين آزمون در 3 گروه به شرح ذيل عرضه مي شود:

    1- آزمون گروه اول دقيقا مانند آزمون TOEFL iBT بوده و شامل هر 4 مهارتReading , Listening  Speaking , Writing مي‌باشد.

    2- آزمون گروه 2 تنها شامل مهارت Speaking مي‌باشد.

    3- ازمون گروه 3 شامل بخشهاي Listening و Reading مي‌باشد.

 

آزمون تافل کاغذی:

آزمون تافل کتبی یا مبتنی بر کاغذ، یک آزمن زمان‌بندی شده است و دارای 4 بخش می‌باشد. امتیاز این امتحان از 310 تا 677 می باشد که به جمع نمره 3 بخش آن مربوط شده و نمره بخش نوشتاری جدا محاسبه می‌شود. برای اکثر دانشگاه های دنیا نمره 550 حد پایین می‌باشد.

بخشهاي مختلف تافل کاغذي

 

عنوان بخش آزمون

تعداد پرسش

مدت زمان پاسخگويي

بخش شنيداري

Listening

50 پرسش

35 دقيقه

ساختار

Structure and Written Expression

40 پرسش

25 دقيقه

درک مطلب

Reading

50 پرسش

55 دقيقه

نگارش

Writing

-

-

 

بخش شنيداري:

اين بخش از تافل توانايي داوطلبان را در درک مکالمه‌هاي انگليسي آمريکايي مورد سنجش قرار مي‌دهد.

اين بخش خود به سه قسمت تقسيم مي‌شود:

قسمت اول اين بخش (Part A) شامل مکالمه‌هايي کوتاه مي‌باشد که بين دو نفر صورت مي‌گيرد و پس از پايان هر مکالمه پرسشي مبني بر اينکه چه چيزي بين اين دو نفر رد و بدل شده است و يا پرسشي در مورد زمان يا مکان اين مکالمه، مطرح مي‌شود.

در قسمت دوم (Part B) مکالمه‌هاي گسترده‌تري بين دو يا چند نفر انجام مي‌شود.

قسمت سوم (Part C) نيز دربرگيرنده نطق‌ها و سخنراني‌هايي است که بيشتر در رابطه با موضوعات دانشگاهي و آکادميک مي‌باشد.

تعداد سؤالات این بخش در چند آزمون اخیر به 70 پرسش افزایش یافته است.

 

بخش ساختار:

اين بخش دو دسته از سؤالات را در بر مي‌گيرد و هر دو دسته براي سنجش توانايي داوطلب در تشخيص گرامر و ساختار صحيح در يک متن طراحي شده‌اند.

در دسته اول سؤالات (ساختار يا Structure) داوطلب بايد ساختار صحيح و ترتيب لغات را تشخيص دهد. اين دسته از سؤالات از يک جمله با يک يا چند جاي خالي تشکيل شده است و بايد گزينه‌اي را که به بهترين نحو جمله را تکميل مي‌کند، انتخاب شود.

در دسته دوم سؤالات (نگارش يا Written Expression) هم داوطلب با جملات کاملي روبرو مي‌شود که زير چهار مورد از کلمات آنها خط کشيده شده است و بايد کلمه يا عبارت نادرست شناسايي گردد.

 

درک مطلب:

مهارت کافي در درک متون انگليسي و نيز دايره لغات خوب، کليد موفقيت در همه بخش‌هاي تافل محسوب مي‌شود، اما در اين بخش اين مهارت‌ها به‌طور خاص مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند. اين بخش از آزمون تافل معمولاً شامل پنج متن در زمينه‌هاي علمي و دانشگاهي مي‌باشد و به دنبال هر متن 10 پرسش مطرح مي‌شود. همه اطلاعاتي که براي پاسخ به پرسش‌ها مورد نياز است در داخل متن‌ها گنجانده شده است و نياز به پيش‌زمينه علمي خاصي نمی‌باشد.

بخش نگارش:

نمره این بخش از 0 تا 6 می‌باشد ولی این نمره در نمره‌ی کل امتحان محاسبه نمی‌شود. بیشتر دانشگاه‌ها برای این بخش سقفی تعیین نمی‌کنند، ولی برخی ۴، 5/4 و گاهی نیز ۵ را به عنوان حداقلِ قابل قبول تعیین می‌نمایند.

 

امتیازدهی آزمون

آزمون تافل کاغذي امتيازي بين 310 و 677 دارد. امتياز هر بخش مطابق زير است:

- Listening (31 – 68)

- Structure and Written Expression (31 – 68)

- Reading (31 – 67)

امتياز کسب شده هر داوطلب تا 2 سال پس از تاريخ آزمون اعتبار دارد.

 

آزمون تافل کامپیوتری

این روش امتحانی بسیار شبیه امتحان تافل کتبی است، با این تفاوت که پشت کامپیوتر برگزار می‌شود. تفاوت‌ها و شباهت‌های آن عبارتند از:

- در ایران برگزار نمی‌شود.

- در بخش شنیداری امکان دیدن سوالات مانند تافل کتبی وجود ندارد و بعد از شنیدن، سوالات روی صفحه ظاهر می‌شوند. در این امتحان زمان در دست داوطلب است. داوطلب یک زمان کلی در اختیار دارد که می‌تواند یک سوال را در 10 ثانیه و یک سوال را در 30 ثانیه پاسخ دهد که در بخش شنیداری تافل کتبی این کار امکان پذیر نیست.

- سوالات این امتحان تطبیقی می‌باشد. به این مفهوم که اگر پاسخ سوال اول غلط جواب باشد، سوال بعد ساده‌تر و امتیاز آن کمتر خواهد بود.

- بخش نوشتاری باید تایپ شود.

- کارنامه امتحان در مقایسه با امتحان ورقه‌ای که 40 روز طول می‌کشد، خیلی سریعتر صادر می‌شود.

- نمره ماکزیمم آن 300 می‌باشد که 250 معادل 600 امتحان کتبی است.

 

بخشهاي مختلف تافل کامپیوتری

عنوان بخش آزمون

تعداد پرسش

مدت زمان پاسخگويي

بخش شنيداري

Listening

30-50 پرسش

40-60 دقيقه

بخش ساختار

Structure and Written Expression

20-25 پرسش

15-20 دقيقه

درک مطلب

Reading

44-60 پرسش

70-90 دقيقه

نگارش

Writing

1 انشا

30 دقيقه

 

بخش شنيداري:

داوطلب براي شنيدن از گوشي (head phone) استفاده می‌کند. همچنيـن در آزمـون کامپيوتري علاوه بر صـدايي که داطلب می‌شنود، تصويــری هم به نمـايش درمي‌آيد.

به همراه هر پرسش گزينه‌هايي در صفحه نمايش داده مي‌شوند که به‌جاي حروف (A)، (B) ، (C) و (D) کنار هر گزينه يک شکل بیضی مانند ديده مي‌شود و داوطلب بايد روي پاسخ (هاي) صحيح کليک کند.

در آزمون کامپيوتري تافل گاهي بيش از يک پاسخ صحيح وجود دارد. در چنين حالتي به داوطلب گفته مي‌شود که چند پاسخ صحيح را بايد انتخاب کند.

اين بخش به دو قسمت تقسيم مي‌شود:

قسمت اول شامل مکالمات کوتاهي است که البته کمي از تافل کتبي طولاني‌تر است.

در قسمت دوم هم مکالمه‌ها و سخنراني‌هاي طولاني‌تري وجود دارد.

 

ساختار:

اين بخش آزمون تافل کامپيوتري، دقیقاً همانند تافل کتبي است و تفاوت آن در این است‌که داوطلب به‌جاي علامت زدن با مداد روي کاغذ، با ماوس روي گزينه صحيح کليک مي‌کند.

 

درک مطلب:

در اين بخش داوطلب ابتدا متني را مي‌خواند که معمولاً طولاني‌تر از آن است که همه آن در يک صفحه نمايش داده شود. بنابراين لازم است از «نوار مرور» براي ديدن (يا مرور) بقيه متن استفاده شود (تا زماني‌که «مرور» متن تمام نشده باشد، کامپيوتر پرسش‌ها را در اختيار قرار نمی‌دهد) در اين مرحله بايد روي گزينه Proceed کليک کرد. حال متن در سمت چپ و پرسش در سمت راست صفحه نمايش مشاهده می‌شود. در اين مرحله مي‌توان با کليک روي گزينه Preview به پرسش قبلي بازگشت.

 

بخش نوشتاري:

اين بخش جدا از رتبه کلي داوطلب گزارش مي‌شود. انشاء را هم مي‌توان با قلم روي يک پاسخ‌نامه نوشت و هم مي‌توان به طور مستقیم در کامپيوتر تايپ نمود.

امتياز کسب شده هر داوطلب تا 2 سال پس از تاريخ آزمون اعتبار دارد.

 

آشنایی با آزمون تافل اینترنتی

این آزمون در اواخر ۲۰۰۵ معرفی شد و به میزان قابل توجهی جایگزین دو نوع دیگر «مبتنی بر کامپیوتر» و «مبتنی بر کاغذ» گردید. این آزمون ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار گردید و از سال ۲۰۰۶ به کشورهای دیگر نیز بتدریج راه یافت. در این نوع آزمون شرکت‌کنندگان بایستی در تاریخ‌های مشخص شده در محل حوزه آزمون حضور پیدا کرده و از طریق اینترنت آزمون را برگزار کنند. اعتبار مدرک این آزمون با مدارک امتحانات تافل قدیمی یکسان است ولی این آزمون دارای تفاوت‌هایی می‌باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برخلاف تافل قدیمی که بیشتر تاکید بر روی گرامر بود، این آزمون تمامی مهارت‌های زبانی را پوشش می‌دهد.

- فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه بر روی اینترنت حدود دو هفته می‌باشد.

- این آزمون هر ماه چند بار برگزار شده و داوطلبان آزادی عمل بیشتری در انتخاب تاریخ آزمون دارند.

- این آزمون ۴ ساعته بوده و دارای ۴ بخش است. هر بخش ممکن است یک یا حتی چند مهارت را مورد آزمایش قرار دهد. یادداشت برداری در این روش بر خلاف روش مبتنی بر کاغذ مجاز است و انتخاب سوالات تقریبا به صورت تصادفی است.

 

تفاوت هاي آزمون تافل اينترنتي با تافل کاغذي و کامپيوتري

آزمون تافل اينترنتي (iBT) بخش جديدي با عنوان «بخش گفتاري» (يا Speaking) دارد و بخش ساختار (Structure) که در آزمون‌هاي کتبي و کامپيوتري وجود داشت، حذف شده است. گرامر به‌طور غيرمستقيم در بخش‌هاي ديگر اين آزمون مورد سنجش قرار مي‌گيرد. سخنراني‌ها و گفتگوها در بخش شنيداري (Listening) طولاني‌تر شده‌اند و خلاصه نويسي (note taking) نيز مجاز است. در بخش درک مطلب (Reading)، نوع سؤالات متنوع‌تر شده و به‌عنوان مثال از شرکت کنندگان خواسته مي‌شود اطلاعات را طبقه‌بندي کنند و يا جدولي را پر کنند. تايپ کردن هم در بخش نوشتاري الزامي است.

 

بخشهاي مختلف تافل اينترنتي

عنوان بخش آزمون

درک مطلب

Reading

شنيداري

Listening

صحبت کردن

Speaking

نگارش

Writing

 

بخش درک مطلب (Reading):

بخش درک مطلب در تافل iBT خيلي با نسخه کامپيوتري آن (CBT) تفاوت ندارد. اين بخش از سه متن آکادميک تشکيل شده است که به دنبال هر کدام چندين پرسش مطرح مي‌شود. هر کدام از اين متن‌ها حدوداً از 650 تا 750 کلمه ساخته شده‌اند. نوع سؤالات نيز ترکيبي از نوع سؤالات موجود در تافل کامپيوتري (CBT) و انواع جديدتري از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان بايد جدولي را پر کنند يا يک نتيجه‌گيري روايي را تکميل نمايند. به بخش درک مطلب (Reading) دو ويژگي اضافه شده که يکي فهرست لغات و ديگري يک گزينه تجديد نظر (review option) است. «فهرست لغات» به داوطلب اين امکان را مي‌دهد که معني کلمات کليدي موجود در متن را بيابد و با «گزينه تجديد نظر» (يا review option) مي‌تواند در پاسخ‌ها تجديد نظر کند.

 

بخش شنيداري (Listening):

بخش شنيداري آزمون تافل توانايي داوطلب را در درک مکالمات انگليسي- آن‌گونه که در آمريکاي شمالي صحبت مي‌شود- ارزيابي مي‌کند. بخش شنيداري آزمون تافل اينترنتي (iBT) هم خيلي با نسخه کامپيوتري آن (CBT) متفاوت نيست. اين بخش از دو مکالمه و چهار سخنراني درسي همراه با پرسش‌هاي متعدد تشکيل شده است.

 

بخش نوشتاري (Writing):

اين بخش از آزمون، توانايي داوطلب را در به کارگيري «نوشتن» جهت برقراري ارتباط در يک محيط دانشگاهي مورد سنجش قرار مي‌دهد. اين بخش خود به دو قسمت تقسيم مي‌شود:

قسمت تلفيقي (integrated) و قسمت مستقل (independent) که تايپ کردن هم براي هر دو قسمت ضروري است.

در قسمت تلفيقي داوطلب بايد در ابتدا متن کوتاهي را بخواند (250 تا 300 کلمه) و سپس به يک نطق مرتبط با متن گوش دهد. بعد از آن بايد با استفاده از اطلاعاتي که از متن و سخنراني به‌دست آورده‌ به يک پرسش پاسخ دهد. 20 دقيقه فرصت داده مي‌شود که داوطلب پاسخ خود را که بايد بين 150 تا 225 کلمه باشد، بنويسد. اما قسمت مستقل (independent) بخش نوشتاري، مشابه بخش نوشتاري آزمون کامپيوتري تافل مي‌باشد؛ در این قسمت 20 دقيقه فرصت داده مي‌شود که انشاء کوتاهي در حدود 300 کلمه درباره يک موضوع خاص توسط داوطلب نوشته شود.

 

بخش گفتاري (Speaking):

اين بخش جديد از آزمون تافل داراي شش تکليف (task) مي‌باشد که دو تکليف آن به صورت مستقل (independent) و چهار تکلیف به صورت تلفيقي است.

بخش گفتاري آزمون تافل داراي قسمت‌هاي زير است:

- دو تکليف مستقل (independent) درباره موضوعات معمولي و آزاد:

شرکت‌کنندگان بايد با استفاده از دانش و تجارب شخصي خود در مورد موضوع خاصی توضیح ‌دهند.

 - دو تکليف تلفيقي (integrated) بر اساس خواندن و شنيدن:

اين تکاليف شامل يک متن کوتاه و يک صحبت کوتاه مي‌باشد. شرکت کنندگان بايد اطلاعاتي را که از اين دو طريق به‌دست مي‌آورند، با هم تلفيق کرده و در پاسخ خود به‌کار گيرند.

 - دو تکليف تلفيقي بر اساس شنيدن يک سخنراني يا گفتگوي کوتاه:

شرکت کنندگان بايد نکات کليدي موجود در آنچه که مي‌شنوند را به‌طور خلاصه در پاسخ‌هايشان ارائه دهند.

مدت پاسخ‌گويي به هر کدام از تکاليف از 45 تا 60 ثانيه متغير مي‌باشد.

 

امتيازدهي آزمون

آزمون تافل اينترنتي امتيازي بين صفر و 120 دارد.

 

امتياز هر بخش مطابق زير است:

- (0 - 30) Reading

-(0 - 30)  Listening

-(0 - 30)  Speaking

-(0 - 30)  Writing

 

نحوه ثبت نام و پرداخت هزينه آزمون

ثبت نام در آزمون تافل بصورت اينترنتي و از طريق سايت موسسه ETS انجام مي‌شود.

پرداخت هزينه ثبت نام به دو صورت اينترنتي (کارت هاي اعتباري بين المللي مانند VISA، MASTER و ...) و شماره ووچر مي‌باشد.

لازم به ذکر است متقاضياني که به کارت هاي اعتباري MASTER و VISA دسترسي ندارند مي توانند از طريق سايت فروش ووچر سازمان سنجش، اقدام کنند. در اين سايت، وجه آزمون بصورت ريالي از کارت عابربانک متقاضي کسر مي شود و شماره اي 16 رقمي (ووچر) به داوطلب ارائه مي‌شود و داوطلب مي‌بايست تا قبل از اتمام اعتبار ووچر نسبت به ثبت نام در سايت موسسه ETS اقدام کرده و شيوه پرداخت ووچري را انتخاب و عدد مربوطه را در آن سايت وارد کند.

امتياز کسب شده هر داوطلب تا 2 سال پس از تاريخ آزمون اعتبار دارد.

 

برگرفته از سایت سازمان سنجش

COM_FARA_COMMENT_YOUR_COMMENT ۰ COM_FARA_COMMENT_COMMENT

captcha
Clock second-hand Clock minute-hand Clock hour-hand
پنجشنبه
۲۸ Mar ۲۰۲۴
۱۸ رمضان ۱۴۴۵
2024 March 28