پورتال اسلام ناب «Pure Islam» در مراسمی با حضور آقایان حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی، حجت الاسلام و المسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه، تنی چند از علما، مدیر، معاونین و طلاب مدرسه شهیدین (ره)، در محل حسینیه مدرسه شهیدین (ره) رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا طباطبایی مدیر مدرسه شهیدین (ره)، با بیان کلیات پروژه، به معرفی دست اندرکاران آن پرداخت. وی در ادامه با اشاره به حمایت های حجج اسلام شهرستانی، ربانی، اعرافی و فرخ فال، بر نقش مهم حوزه در ادامه فعالیت این پروژه، تأکید نمود.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا محدث، معاون زبان مدرسه و مدیر عالی پروژه پورتال اسلام ناب، طی سخنانی به آزمایشی بودن افتتاح پورتال اشاره کرد و دلیل آن را حساسیت، سنگینی و گستردگی کار دانست. وی به حمایت های مقطعی پیش از افتتاح سایت اشاره کرد و حمایت های منظم و بیشتر بعدی را ضروری خواند. معاون زبان مدرسه از حمایت حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در خصوص پورتال اسلام ناب و نیز در برنامه زبان حوزه و روشن‌بینی ایشان قدرانی کرد. وی در ادامه افزود اصل اینترنت ضروری است و در آن بحثی نیست. اما خصوص پورتال اسلام ناب نیاز به توضیحی دارد و آن این که سایت هایی که معارف اصیل اسلامی را ارائه کرده باشند زیاد نبوده و محدود اند گذشته از این که همین تعداد محدود، فقط دارای بعضی مقالات و کتب هستند. طبیعی است خیل زیادی از مخاطبان هنگامی که با سوال یا شبهه ای مواجه می شوند وقت و همتی ندارند تا یک کتاب در این باره مطالعه کنند. یکی از کارهایی که بنا شد در این پورتال انجام شود این است که موضوعات مورد ابتلا که بیشتر مورد سوال و شبهه قرار می گیرد، به صورت علمی و مدون و با استفاده از آثار افرادی همچون شهید مطهری و غیره که مورد تأیید هستند، انتخاب شود و به صورت ریز موضوع تدوین گردد. از دیگر کارهای انجام شده این است که ریز موضوعات به هم مرتبط شده اند و این ارتباط به شکل جدید و بر اساس میزان ارتباط موضوعات با هم، صورت گرفته و تمام این فرآیند به زبان انگلیسی انجام شده است.

وی به برنامه آموزشی در این پورتال نیز اشاره کرد و افزود: برنامه آموزشی پورتال، دو فاز دارد. یکی سیر مطالعاتی از کتب ساده تا دشوار است و دیگری سیستمی آموزشی است که در آن یک فرد یا گروه با ثبت نام و انتخاب کلاس، استاد و درس، دوره ای را در باب معارف اسلامی طی خواهد کرد.

وی به کتاب «Islamic Belief System» اشاره و آن را کاری مشترک از مدرسه شهیدین (ره) و موسسه بین المللی مطالعات اسلامی اعلام کرد. در این کتاب عقاید اسلامی به صورت آکادمیک و با رعایت استاندارد های روز و بر اساس نیاز های پورتال اسلام ناب و موسسه مطالعات اسلامی ارائه شده است.

در ادامه حجت الاسلام محمد پاکدین مدیر اجرایی پروژه پورتال اسلام ناب، به معرفی پورتال اسلام ناب و بخش های آن پرداخت و در سه بخش سخنان خود را ادامه داد: یک) معرفی کلیات سایت ب) شیوه نامه تولید محتوا در سایت ج) بازدید از صفحات سایت

حجت الاسلام پاکدین در ادامه گفت: رسالت پورتال اسلام ناب معرفی و تبیین معارف اسلامی به زبان انگلیسی است. این پورتال دارای ده سایت به صورت زیر مجموعه است. این ده سایت از نظر مفهومی در سه دسته کلی قرار می گیرند: 1- سایت های اطلاع رسانی 2- سایت های آموزشی 3- سایت های خدماتی

در سایت های اطلاع رسانی که تعداد آن 6 عدد است مقالات، صوت ها، تصاویر و فیلم های مخصوص به یک موضوع مشخص ارائه می شوند. این شش سایت در شش موضوع «خدا شناسی» «پیامبر رحمت (ص)» «اهل بیت (ع)» «خانواده اسلامی» «معنویت» و «معاد» ارائه شده اند. در سایت های آموزشی، با یک سیستم آموزش آنلاین مواجه هستیم که در آن یک مخاطب می تواند کلاسی تشکیل دهد، استادی را از میان اساتید معرفی شده انتخاب نماید، کتاب درسی ارائه شده را مطالعه کند و به تمارین آن بپردازد. در این بخش، نرم افزاری برای محیط آندروید نیز به صورت اینتراکتیو طراحی شده است که نظائر آن در جهان زیاد نیست و کاربران می توانند برای سهولت در استفاده از آن کمک بگیرند.

سایت های خدماتی عبارت اند از گالری چند رسانه ای، کتابخانه و بانک مقالات. در سایت بانک مقالات، نزدیک به 3500 مقاله که عمدتا توسط طلاب مدرسه تدوین شده، ارائه شده است.

بخش دوم درباره شیوه تولید محتواست که شامل مقالات، محتوای برنامه مطالعاتی، کتاب های فروشگاه، کتاب های مالتی مدیا و متون آموزشی است. در بخش مقالات، نزدیک به 450 جلد کتاب بر اساس غنای محتوا و متن، طی مشورت با اساتید انتخاب شده است. طی مراحل بعدی مقالات توسط محققین استخراج و نمایه زنی شده و توسط ناظرین، ویراستاری محتوایی، متنی و نهایی انجام شده و بعد از آن پوسترهای مفهومی برای هر مقاله طراحی شده و در سایت قرار گرفته است. هر مقاله بعد از طی مراحل استخراج و ویرایش، دارای عنوان، سوال، کلیدواژه، مفاهیم کلیدی، موضوع بندی و سطح علمی مقاله خواهد بود. ناظر اول وظیفه ویرایش محتوا و بررسی مطابقت با سیاست ها و اولویت بندی برای نمایش در سایت را دارد. ناظر دوم وظیفه هماهنگ سازی فرهنگ و ساختار نوشتاری شرقی و غربی، ویراستاری متن مقالات از حیث نوشتاری، ویرایش نمایه ها و نشان گذاری اصطلاحاتی که نوعا غیر متعارف است را بر عهده دارد. ناظر سوم هر مقاله را با مقاله دیگر ارتباط می دادند که به دو شکل متفاوت انجام شده است.

ورود اطلاعات و مدیریت محتوا نیز از طریق سه نرم افزار اختصاصی انجام می شود و اشتباه و خطا به حداقل می رسد.

برنامه مطالعاتی نیز در هشت موضوع و در سطح های مقدماتی، متوسط و پیشرفته است. در هر سطح، کتاب های PDF با استاندارد های بین المللی ساخته و ارائه شده است.

کتابخانه نیز مجموعا دارای حدود 100 گیگابایت کتاب اسلامی و دینی است. به مرور به این میزان افزوده خواهد شد.

گالری چند رسانه ای بخش دیگری از سایت است. شایان به ذکر است آستان قدس رضوی تمام آرشیو تصاویر خود را به سایت هدیه کرده است. برخی هنرمندان همچون آقای سلماسی نیز تمام تصاویر خود را به سایت هدیه کرده اند. در بانک فیلم و صوت حدود 50 گیگابایت فیلم در حوزه علوم اسلامی از طرف دکتر شمالی به سایت هدیه شده است.

محتوا و کتاب آموزشی نیز در هفت درس ارائه شده است که از سه ابزار عقل، فطرت و وحی برای تألیف این کتاب استفاد شده است. در تألیف این کتاب از متود های مطرح جهانی استفاده شده است. ده نوع فعالیت برای کاربران وجود دارد که باید انجام دهند. این کتاب با هدف ارائه در فضای مجازی نگاشته شده است.

وی در ادامه تصاویری از پورتال اسلام ناب و بخش های آن پخش کرد و افزود هیئت مدیره سایت، تصمیم گرفتند پورتال در دو فاز اجرا شود. فاز اول بدون سیستم آموزش اجرا می شود و بعد از دریافت بازخوردها فاز دوم نیز اجرا خواهد شد.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم، طی سخنانی به سعی وافر، کوشش مخلصانه و موفقیت های مدیر مدرسه شهیدین (ره) و معاونین ایشان اشاره کردند و با تجلیل از شخصیت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی اظهار داشتند: راه اندازی این سایت و فعالیت در عرصه مجازی، کاری بس شایسته است و باید این فعالیت ها در حوزه شکل گیرد و مدارس علمیه ما از این ظرفیت استفاده کنند.

وی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کردند که امام فرمودند: من علّم خیرا (و در بعضی از نسخ: من علّم باب هدی) فله اجر مثل اجر من عمل به که اینجا راوی می گوید از امام ع سوال کردم و ان علّمه غیره؟ امام ع فرمودند: و ان علّم غیره و سپس راوی می پرسد: و ان مات؟ امام ع فرمودند و ان مات»

وی افزود: یعنی کاری که شما اینجا زحمت می کشید و در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند تمام اجر و پاداش کسانی که آن را می بینند و عمل می کنند و به دیگری یاد می دهند و او عمل می کند و به دیگری یاد می دهد ... تا روز قیامت، از آن شماست و پرونده کسانی که در این امر خیر مشارکت کردند مفتوح است ولو از دنیا بروند.

مدیر حوزه علمیه استان قم بیان کرد: تشکیلات مربوطه به بیت آیت الله العظمی سیستانی با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در حوزه رسانه ای بسیار مناسب است و امروز بسیاری از مراکز تخصصی از این فضای ایجاد شده استفاده می کنند.

وی گفت: باید فضای لازم در اختیار این وب سایت قرار گیرد تا وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد؛ آنچه در بهره وری این سایت موثر است شخصیت های بین المللی حوزه هستند و معاون بین الملل حوزه های علمیه، با اشرافی که بر کشورهایی اسلامی دارند می توانند بر غنای این سایت تاثیر جدی و بسزایی بگذارند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال خاطرنشان کرد: حوزه و مراکز وابسته به آن حدود 500 سایت دارد که بیش از 350 سایت آن فعال است و به جز سایت هایی که شامل مطالب درون تشکیلاتی ما است بقیه سایت ها در جهان اسلام ارایه می شود و قابل بهره برداری است.

وی گفت: ثبت نمرات طلاب و فضلا از طریق اینترانت و سرورهای داخلی انجام می شود و در خارج از کشور قابل رؤیت نیست؛ این سایت های درون سازمانی بیش از 20 سایت نیست و مابقی سایت های با گستره بین المللی فعالیت دارند.

مدیر حوزه علمیه استان قم بیان کرد: در شورای عالی حوزه مطرح شد که یک دیتاسنتر قوی برای تقویت فضاهای اینترنتی حوزوی ایجاد شود و این طرح به تصویب رسید که دیتا سنتری تشکیل شود و با ایجاد آن موضع جهان اسلام، شیعه و حوزه های علمیه در فضای مجازی تقویت ‌شود.

وی گفت: حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، پشتیبان بسیاری از امور حوزه و مایه امید ما هستند. برای وجود مبارک این عزیز و آن مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی سیستانی آرزوی توفیق و عافیت و سلامت داریم و نیز برای مدیریت محترم، همه معاونین و مدیرانی که برای ایجاد این فضای مؤثر سایبری زحمت کشیده اند که می تواند تغذیه ای باشد برای همه مبلغین عزیزی که از حوزه به همه نقاط اعزام می شوند. یک ارتباط کلاسیک بین تشکیلات حوزه و مبلغان اعزامی به خارج کشور، با این دغدغه هایی که در این سایت دیده شده، کمتر وجود داشته است. این خلأ به کمک این سایت جبران شده است و معتقدم این سایت به گونه ای فراگیر خواهد بود که جوابگوی همه مبلغین اعزامی به خارج از کشور خواهد بود.

 

COM_FARA_COMMENT_YOUR_COMMENT ۰ COM_FARA_COMMENT_COMMENT

captcha