جدیدترین مطالب

Smiley face

نگاه؛ دو فصلنامه علمی - اطلاع رسانی مدرسه شهیدین (ره)
سال دوم
شماره ۴
بهار و تابستان ۱۳۹۴

 شناسنامه:

صاحب امتیاز: مدرسۀ شهیدین بهشتی و قدوسی (ره)
مدیر مسئول: سید محمد رضا طباطبایی
به کوشش معاونت پژوهش مدرسۀ شهیدین (ره)
سردبیر: مهدی خیاط­ زاده
هیئت تحریریه: سید مرتضی خاتمی، محمد پاکدین، محمد بختیاری، سید شهاب الدین دعائی
ویراستار مقالات فارسی: حسین سرانجام
ویراستار مقالات انگلیسی: محمد جیمز پول
بازبینی و طراحی: محمد امین کلانتری

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دانلود شناسنامه

دانلود شیوه نامه نگارش

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 مقالات:

 

 ۱.ملاک تقسیم نقش­های نحوی از دیدگاه عالمان نحوی و تطبیق آن بر عطف بیان (قسمت اول) 
علی حیدری دلگرم - صفحه ۷ تا ۳۲ | دانلود مقاله PDF 

چکیده:
این مقاله در دو قسمت تنظیم شده است. در قسمت اول به دنبال یافتن ملاک تقسیم نقش‎‎‎های نحوی هستیم. با این توضیح که: نقش‎های گوناگون نحوی – همچون: فاعل و مبتدا و مفعول به و مفعول مطلق و بدل و نعت –  همانند اقسامی در عرض هم قرار گرفته‎اند و مقسم همه‎ی آن‎ها عبارت است از «نقش نحوی». همان‎طور که در کتاب‎های منطقی بیان شده است، در هر تقسیم، ملاکی وجود دارد که با توجه به آن ملاک، مقسم را به دسته‎های مختلفی تقسیم می‎کنند. لذا می‎توان گفت که نقش‎های نحوی نیز با توجه به ملاکی به این شکل تقسیم شده‌اند. همین ملاک چیزی است که در قسمت اول مقاله به دنبال یافتنش هستیم. در قسمت دوم مقاله، با توجه به ملاکی که به دست آورده‌ایم، به داوری میان نحات در قضیه‎ای خاص پرداخته‎ایم. توضیح آن که یکی از اختلافات نحات این است که آیا عطف بیان، نقشی مستقل است یا نوعی بدل؛ که ما با استفاده از ملاکِ به‎دست آمده، در پی انتخاب رأی صحیح در این اختلاف هستیم.

 

 ۲. تعریف اراده جدی و استعمالی در علم اصول 
حسین سلیمانی امیری – صفحه ۳۳ تا ۶۲ | دانلود مقاله PDF 

چکیده:
دانشمندان علم اصول در بررسی مقام استعمال دریافتند که معنای کلام گوینده، همیشه با حالت درونی اش مطابقت ندارد؛ بلکه گاهی در گوینده چیزی می گذرد که معنای کلام به هیچ وجه بازتاب دهنده ی آن نیست. آن ها این حالت را این طور توصیف کردند: معنای کلام، فقط به «اراده استعمالی» قصد شده، نه به «اراده جدی». همچنین معتقد شدند: گوینده در این وضعیت یا به طور کلی فاقد اراده جدی است، یا معنای دیگری را به اراده جدی قصد کرده است؛ اما در این میان برخی از اصولیون، اراده جدی را هدف اصلی گوینده از کلام معرفی کرده، و برخی دیگر، آن را، قصد گوینده برای تصدیق معنای کلامش، توسط مخاطب، دانسته اند. این مقاله در صدد توضیح، تبیین و بیان جهات تفاوت این دو دیدگاه، تقویت دیدگاه اول و در نهایت تکمیل آن است. همچنین در این مقاله، تعریف ارائه شده از اراده استعمالی نیز، تبیین و توضیح داده شده است.

 

 ۳. غسل مسّ عضو مبان 
علی شریف – صفحه ۶۳ تا ۷۸ | دانلود مقاله PDF 

چکیده:
یکی از مقدمات مناسک عبادی اسلام، غسل است که در شرائط خاصی بر مکلف واجب می‌شود. مسّ میّت در شریعت اسلام به اتفاق آرای فقها، یکی از عوامل موجب حدث است که با توجه به ظهور روایات، برای اتیان فریضۀ نماز، طواف و برخی اعمال، واجب شده است و در نتیجه وجوب لغیره دارد نه لنفسه. گرچه در اینکه آیا موجب حدث اکبر می‌شود یا صرف الحدث اختلاف نظر وجود دارد. البته این حکم بر طبق نظر اکثر فقها، در مواردی مانند مسّ شهید استثناء شده است. همه فقها اتفاق نظر دارند که مسّ عضو مبان اگر مشتمل بر لحم و عظم باشد، مشمول حکم وجوب غسل می‌شود ولی اگر لحم مجرد باشد این حکم را ندارد. و در مورد عظم مجرد، اختلاف نظر وجود دارد که نظر برخی، لزوم غسل در این مورد است. در این مقاله، غسل مسّ عضو مبان از شخص حیّ و میّت، با دسته بندی کلمات فقهاء و ادله آن‌ها به همراه بررسی رجالی روایات آن آورده شده است.

 

 ۴. شمس الوحی تبریزی (شخصیت شناسی علامه محمد حسین طباطبایی‌) 
سيد صدرالدین خورسند – صفحه ۷۹ تا ۱۰۹ | دانلود مقاله PDF 

 

 ۵. نظری بر مکیال (معرفی کتاب مکیال المکارم) 
شهاب الدین سیدی – صفحه ۱۱۱ تا ۱۲۱ | دانلود مقاله PDF 

 

۶. دراسة فی «تحریر شرح اللمعة» فی باب «صلاة المیت» 
محمد بقایی نجاد – الصفحه ۱۲۳ الی ۱۴۱ | دانلود مقاله PDF 

النبذه:
«تحریر شرح اللمعة» هو کتاب قد تصرّف فی «الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة» بما رأی فیه واجباً للاصلاح و نحن فی هذه المقالة بحثنا هذه التصرّفات فی قسم «صلاة المیت» لباب «الطهارة». تختلف النتیجة فی کل فقرة بالنسبة إلی فقرات اخری و لکن نستطیع أن نستنتج بشکل کلّی أنّ هذه التصرفّات من الحذف والزیادة و تغییر العبارة و نقلها حسنة جدّاً مع جمیع عیوبها بما أنّ طالب العلوم الدینیة یعرف کتاب الفقیهین العظیمین الشهیدین (رحمهما الله) و منهجهما إلی حد کبیر دون أن یترک بعض أبواب الکتاب فی نهایة سنته الدراسیة.

 7. Al-Jihad 
Seyyed Mustafa Tabataba’i and F. Ali – page 3 to 19 | download PDF article

 

:پوستر

نظر شما ۰ نظر

captcha
Clock second-hand Clock minute-hand Clock hour-hand
پنجشنبه
۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۱۸ رمضان ۱۴۴۵
2024 March 28